31 mars 2006

Twisted Sister - Drammenshallen, 31. mars 1986

Come Out And Play!

I dag er det nøyaktig 20 år siden Twisted Sister og UFO sto på scenen i Drammenshallen. For meg var det min aller første konsert opplevelse, men det kunne like gjerne ha endt med at jeg hadde sittet fortvilet tilbake på en gammel hytte i Femundsmarka.

Billetten!Det året hadde mutter'n og fatter'n bestemt at vi skulle tilbringe påskeferien ved Femunden, og konserten var helt på tampen av ferien. Vi skulle dra fra hytta tidlig samme dag som konserten slik at jeg skulle rekke å komme til Våler i god tid før faren til Roy skulle kjøre oss til Drammen.

Bilen far min hadde på den tiden var av det ustabile slaget. En gammel Vauxhall med defekt varmeapparat og diverse andre ubestemmelige sykdommer. På avreise dagen var bilen helt død. Mens far min forbannet bilen opp og ned i mente, økte fortvilelsen min og jeg så for meg at Twisted Sister konserten skulle gå fløyten. Den eneste muligheten vi hadde var å få dyttet bilen nedover en slakk bakke og satse på at den ville starte i andre gir. Med all lykke på min side så startet vraket og dagen var reddet på alle måter.

Vel fremme i Drammen var det bare å følge strømmen av folk med hockeysveis og påsydde Twisted Sister merker på Ola-jakkene til Drammenshallen. En overveldende opplevelse for en 14 år gammel gutt, og selve konserten var fremdeles et par timer unna.

Turne HefteVel inne så ble turné hefte og skjerf kjøpt inn. Med skjerfet godt knyttet rundt hodet var jeg klar for Dee Snider & co.

Det falmende 70-talls bandet UFO entret scenen først. Min interesse for bandet på den tiden var bortimot fraværende. Doctor Doctor var den eneste låta jeg hadde hørt med dem fra før og det var den som avrundet hele forestillingen til bandet. Ellers spilte de et knippe låter fra Misdemeanor, samt Lights Out og Only You Can Rock Me.

Så var det klart for Twisted Sister. Pause musikken ble faded bort, lysene slukket og introen til Come Out And Play låta dundret ut av høytalerne. Det er ingen tvil om at Dee Snider var sjefen over alle sjefer i Drammen denne kvelden. I 1986 var han rockens mest forhatte blant de besteborgelige fruene i Det Hvite Hus, som hadde startet opp PMRC. En forening som skulle opplyse, merke og sensurere såkalt skadelig musikk slik at ungdommen ikke skulle gå til grunne av å høre på Twisted Sister og hva de alle måtte hete. Dette førte selvfølgelig til masse media oppslag og stadig økende platesalg.

Nå var aldri Twisted Sister et voldelig band, som avlet til bråk og faenskap. Det var i grunn forsvinnende få av de bandene på 80-tallet. Dee Snider's scene personlighet var en kruttbombe av energi med en voldsom trang til å underholde. Denne kvelden var ingen unntak, selv om Drammenshallen sikkert var en av de elendigste konsert arenaene de besøkte under hele turneen.

Med forsterkerne skrudd på 10, så dro bandet den ene Twisted Sister klassikeren etter den andre. De aller fleste låtene var hentet i fra Stay Hungry og Come Out And Play. Bare Under the Blade, You Can't Stop Rock'n'Roll og I Am (I'm Me) var hentet i fra de første skivene.

Scenen var designet som en bakgate med søppeldunker og alskens skrot og en tagget murvegg med Twisted Sister logoen. I USA hadde de også et bilvrak på scenen. Slikt var viktig og alle var enig om at det var dødsfett…i hvert fall syntes vi det da.

Dee Snider

Publikum ble da etter hvert servert de låtene som alle ventet på. Leader Of the Pack, I Wanna Rock og We're Not Gonna Take It. Med slike låter på menyen så var allsangen og stemningen i boks. Da var det rett og rimelig at bandet fikk tildelt sølvplate for Stay Hungry før de kvitterte med konsertens siste låt, Be Chrool To Your Scuel.

Utslitt med en anelse øresus vandret jeg ut i den regnværstunge mars kvelden. På den 21 mil lange veien hjem ble det ikke sagt mye, men jeg hadde aldri følt en slik total lykke før.

Jeg er på konstant utkikk etter live opptak eller bilder fra denne konserten av både UFO og Twisted Sister. Send en mail til o-r-k(alfakrøll)online.no. Det er bare å ta kontakt hvis du har noe av interesse, så skal vi vel få til en liten deal...

[Listening to: Burn in hell - Twisted Sister - Stay Hungry (4:43)]

4 kommentarer:

Roy Søbstad sa...

Er det virkelig 20 år siden? Du verden. Det må sies at din hukommelse nok er betydelig bedre enn min, men at det var en skjellsettende aften er det ingen tvil om.

Anonym sa...

Hei, kan du ta kontakt med meg på anders.palm@c2i.net. Holder på med et Drammenshallen prosjekt.

Håvard sa...

Jeg har turneprogrammet som ble kjøpt på denne konserten. KAn selge det til deg hvis du er interessert :-)

Unknown sa...

Fikk ikke med meg denne konserten da ho jeg Hadde en date med dumpa meg på vei innover med toget. Jeg drakk meg dritings og ble vekt opp på morningen av en politi-kar. Fikk beskjed om at jeg ble bura for å ha revet i stykker politikonstabel Johannessen sin uniformsjakke og deretter tilsmuttet den med søle 😀🤘😀 ble 1500 i bot og ett år utsettelse på lappen 🤣🤣🤣