24 mars 2006

Hva i Helvete!!????

Politikk er noe som jeg helst prøver å unngå, og jeg stemmer kun ved stortingsvalg. Den eneste regelen jeg går etter er at jeg ikke stemmer det partiet, viss navn ikke skal nevnes. Det andre jeg helst unngår er sports og nyhets sendinger på TV2.

En dass!I går kveld lå jeg i god sofaen og leste i Carl Hiaasen's Bedratt Av Vinden, og ved en feiltakelse/tilfeldighet var det TV2 nyhetene som flimret over skjermen. Som vanlig handlet det om Mette Marit's nye hatt, selvmordsbombere i Bagdad og den endeløse sutringen om regjeringens stadige løftebrudd. Med andre ord ingenting som normalt skulle få meg til å se opp i fra boka jeg leste.

Uansett, så ble jeg sittende å se på dette nyhets innslag om regjeringens løftebrudd. Et stykke inn i reportasjen presenterer kanalen en smørbrødliste av løftebrudd som rullet over skjermen. Temmelig fort, og i toppen et halvt sekund. Jeg vil tro at de fleste oppfattet lista temmelig lang. Jeg vet ikke om det skyldtes at jeg allerede var i "lesemodus", men jeg greide å lese meg igjennom hele lista mens den rullet over skjermen. Til min store forundring leste jeg alle løftebruddene to ganger. Ikke fordi jeg er helvetes rask til å lese, men fordi alle punktene på lista sto to ganger.

Jeg forventer ikke at noen som leser min blogg skal finne innholdet interessant eller viktig. For jeg gjør dette helt frivillig og gratis. Det jeg derimot forventer når jeg ser på en nyhetssending på TV er at nyhetsinnslagene i hvert fall er et forsøk i å formidle noe viktig eller noe som har skjedd, på en sannverdig måte.

Når man først skal prøve å lure seerne til å tro at regjeringen har brutt flere løfter enn de egentlig har, så kunne i hvert fall den som lagde reportasjen ha funnet på noen egne punkt. Disse feite og overbetalte journalist jævlene i TV2, har sikkert fått beskjed om at man skal unngå å være altfor kreativ når man lager en nyhetsreportasje, men copy & paste funksjonen er helt greit å bruke

Det hindrer ikke meg å dele ut noen gratis punkter som kunne ha vært med på lista; billigere bensin, lavere skatt, færre innvandrere og flere gamlehjem, for eksempel. Det beste med denne lista er at den da kan brukes om 4 år, da TV2 nyhetene skal presentere løftebruddene til den neste regjerningen.

Jeg skal ikke nevne navnet på det partiet som kanskje sitter med makta om fire år, men at de ikke har holdt noen av valgløftene kommer TV2 helt sikkert til å lage liste over. Da med særs viktige punkter av stor nasjonal og internasjonal viktighet som "vann i alle bassengene", som forøvrig var en av punktene som var nevnt to ganger på lista til TV2 i går.

[Listening to: Go to hell - Dee Snider & Zakk Wylde - Humanary Stew - A Tribute To Alice Cooper (4:37)]

Ingen kommentarer: