04 mars 2006

Sjokkerende...

Ettersøkt!Sitter og leser i nettutgaven av VG om drapet på finansmannen Harald Bakkebø i Bergen i går. Den avdøde var involvert i to store finansskandaler i USA og ble dømt til å betale ca 160 millioner dollar etter å ha svindlet National Bank of Keystone.

Han var ettersøkt i hele USA og kunne risikere opptil 80 års fengsel hvis de amerikanske myndighetene fikk kloa i han.

For moro skyld så søkte jeg opp navnet hans i De Gule Sider og fikk treff på adresse og mobilnummer. Ved å trykke på "kart", fikk jeg opp hvor vedkommende bodde, markert temmelig nøyaktig med en liten tegnestift.

Nå er det sikkert en del juridiske ting jeg ikke har forstand på, som måtte ryddes av veien før amerikanske politi myndigheter kunne ha gjort en arrestasjon i Norge. Allikevel sitter jeg med en følelse av at de hadde fått han arrestert om de visste hvor han var, og de absolutt ville.

Jeg lurer på hvordan amerikanerne skal greie å fange noen terrorister, når de tilsynelatende ikke greier å finne en person som bare er å slå opp i telefonkatalogen?

[Listening to: I'm bad, I'm nationwide - ZZ Top - Degüello (4:53)]

Ingen kommentarer: