30 januar 2007

Metal-Uka Som Gikk

Fra og med denne uka skal jeg forsøke å få til et ukentlig skribleri om hva som har skjedd på musikk fronten, både hos meg og ute i den store verden. Jeg skal forsøke å formidle nyheter, meninger og ytringer om hva det måtte være.

Sist onsdag sendte Lydverket andre og siste del av dokumentaren Metal - A Headbanger's Journey. Det ble ikke mye plass i dokumentaren til å fordype seg i noen band eller sjanger, men jeg vil tro at ferske tilhengere av metal fikk mye ut av denne. Noe var det å sette fingeren på allikevel. Den delen som omtalte den norske black-metal sjangeren var direkte pinlig. Black-metal miljøet i Norge består av litt mer substans enn rølpefulle Mayhem medlemmer, Gaahl fra Gorgoroth og kirkebrennere med Hitler-sveis. Politiet i Bergen har varslet ovenfor BT at de skal undersøke Gaahls utalelser om kirkebrenning i dokumentaren.
Uansett vil det ikke bli noen etterspill at årets Spellemannspris i metal-sjangeren gikk til Enslaved. Gratulerer.

En person som har hatt en trang start på det nye året er tidligere Crimson Glory vokalist Midnight, eller John Patrick McDonald Jr. som han egentlig heter. Ikke bare fikk han fyken i bandet nylig, men han ble også stoppet av politiet i Florida for fyllekjøring. Arrest rapporten til "Midnight" finner du på side 86 i Sarasota County Sheriff's Office Arrest Reports. Mye rart finner vi i denne rapporten. En ekte pinhead på side 17, samt en kjenning fra H.P. Lovecraft's mange noveller på side 20.
Wade Black som sang på det seneste Crimson Glory album Astronomica, er hentet tilbake til bandet.

Utrolig nok har jeg ikke nevnt Bruce Dickinson's Rock ShowBBC6 Music her før. Tre timer hver lørdagskveld fra klokka 22 norsk tid kan du høre sendingen live. Siden dette er et tidspunkt som passer dårlig for min del, så bruker jeg å høre på opptaket av sendingen som ligger på programmets hjemmeside. Nå sist fikk vi blant annet høre en låt fra det kommende Saxon albumet The Inner Sanctum og en fantastisk smakebit i låta Twisted Jesus fra Onslaught's comeback album Killing Peace. Begge albumene er å finne i platebutikkene tidlig i mars.
Programmet tar for seg de aller fleste sjangere innen metal og her spilles det både gammelt og nytt. Et av høydepunktene i showet er Archive Session hvor Bruce hoster opp godbiter i fra BBC bunnløse arkiv av live og studio sessions. I det programmet som ligger ute nå kan du høre tre låter live med Dio i fra Hammersmith Odeon i 1984.

For min del har den siste uka bestått av å lete opp band innen doom-sjangeren. Det begynner å bli en stund siden jeg har aktivt gått inn for å lete opp og utforske band jeg ikke har hørt før. Når jeg først gjør det, så gjør jeg det skikkelig. For meg er det viktig å få en oversikt over sjangerens viktigste band og historie. Black Sabbath er selvfølgelig doomens skapere, selv om det ikke fantes noen doom-sjanger på 70-tallet. Det tok flere år, for ikke å si tiår før noen greide å matche en låt som Cornucopia i tyngde. Candlemass gjorde doomen stor på slutten av 80-tallet, mens Cathedral har vært viktig bidragsyter de siste årene. Disse tre er foreløpig de eneste som er å finne i min CD samling, noe jeg har planer om å gjøre noe med

Selv om jeg har få doom utgivelser i min CD samling, har jeg i løpet av årene lastet ned endel enkelt låter og album med band fra sjangeren. Etter litt leting på mine mange CD'r og DVD'r fant jeg en god del.
Witchfinder General som i utgangspunktet regnes som et av bandene i NWOBHM-bølgen, var det første bandet som rendyrket Sabbath's stil på begynnelsen av 80-tallet. Deres album Death Penalty fra 1982 regnes som en klassiker.
Tidlig ute var også Trouble, som slapp Psalm 5 i 1984. Alle bandets seks album regnes som ytterst viktige bidrag til sjangeren. Bandet er nylig gjenforent og det syvende albumet Simple Mind Condition slippes i slutten av februar.
Solitude AeturnusDet bandet jeg har hørt mest på den siste tiden er Solitude Aeturnus og albumet Adagio fra 1998. Bandet kan skilte med en av de aller beste metal vokalistene jeg noensinne har hørt i Robert Lowe, og da er det kanskje ikke så rart at han også skal synge på Candlemass sitt neste album.
Moonstoned med norske Valhall er et annet album jeg fant blant alskens nedlastede greier. Forholdsvis ordinært på alle måter, og bandet stjeler så godt de kan fra både Black Sabbath og Candlemass. Verdt og nevne at Gylve Nagell spiller trommer på albumet. Han er vel mer kjent som Fenriz i bandet Darkthrone.
BNRMetal har listet ca 130 band i doom sjangeren, så jeg har et og annet band å utforske fremdeles. Noen har foreslått svenske Witchcraft, så da blir det vel det.

[Listening to: Heaven and hell - Solitude Aeturnus - Adagio (6:13)]

1 kommentar:

Anonym sa...

jeg kan ikke si jeg var fryktelig fornøyd med Metal - A Headbanger's Journey
black metal delen nevnte nesten ikke noe om musikken og det var bare fokus på norsk black metal
så var det fokus på hvordan puddelrock scenen i LA kledde seg, men hva det har med metal å gjøre vet jeg ikke. så vidt jeg vet er minst 80-90 % av alle puddelrock bandene hard rock, ikke metal.
jeg synes også det var teit at han hadde med såkalte nu "metal" band i serien. sist jeg sjekket spiller verken korn, slipknot eller Rage Against the Machine metal, men dårlig fjortis/homo rock/pop som er skreddersydd for de som tror de er goth/punk/metal fordi de går svart.
og det faktum at det var null fokusering på thrash burde være grunn nok til å kalle det hele for en dårlig dokumentar på metal

du nevner at det er 130 doom band på bnrmetal, men sjekker du http://www.metal-archives.com/ som er en oversikt over alle metal band som eksisterer og har eksistert siden Black Sabbath, Deep Purple, Flower Travellin' Band, Lucifer's Friend og Sir Lord Baltimore gav ut sine album det magiske året 1970, kan du se at det ca. 3200 doom metal band her i verden.
alt i fra . fra Polen til Öröm fra Ungarn.
ellers kan du sjekke ut http://www.doom-metal.com/ som har i doom sammenheng artikler, anmeldelser og intervjuer som er verd å lese.
ellers er det også noen gode doom anbefalinger på den faste metal søndag spalten på bloggen min