21 februar 2007

New Wave Of British Heavy Metal (N.W.O.B.H.M.)

Ethel the FrogEn fyr lastet opp nesten 300 låter fordelt på 89 mer eller mindre obskure N.W.O.B.H.M. band her om dagen på UseNet. De siste dagene har jeg derfor hørt igjennom utrolige mengder med obskur britisk metal, og jeg har ikke kommet lenger enn til band som begynner med bokstaven F.

Jeg fryktet på forhånd at jeg måtte slite meg igjennom mye rart for å finne noen gullkorn innemellom, men kvaliteten har faktisk vært jevnt over bra. Noen band skiller seg allikevel ut i positiv retning. A II Z, Aragorn, Bitches Sin, Ethel the Frog og Dumpy's Rusty Bolts (skiftet senere navn til Dumpy's Rusty Nuts) er alle band med gode låter.

Det fine er at blant annet plateselskapet Castle har gjort mange av disse bandene tilgjengelige på CD de siste årene. Her på berget er det mulig å skaffe mye N.W.O.B.H.M. via CDon. Desverre har man ikke mulighet til å søke opp bare N.W.O.B.H.M. i et enkelt klikk der. Derfor bruker jeg nett butikken Rockadrome til å slå opp og sammeligne priser på N.W.O.B.H.M. utgivelser. Rockadrome er foreløpig det stedet jeg har kommet over som har flest N.W.O.B.H.M. utgivelser tilgjengelig. Et enkelt trykk på N.W.O.B.H.M. er alt som skal til.

Aragorn har jeg allerede nevnt og deres samleskive Noonday: The Anthology får jeg i fra CDon så fort den nye Onslaught skiva blir sluppet om et par uker.
Flere ting gjør bandet litt mer spennende enn de andre N.W.O.B.H.M. bandene jeg har hørt de siste dagene. For det første er navnet hentet i fra Ringenes Herre, noe som i dag ikke er så underlig. Da bandet ble startet i 1978 var det ikke mange som hadde kjennskap til J.R.R. Tolkiens fantasi verden. Aragorn er forøvrig Herre over Dúnedain og konge over Gondor i Ringenes Herre.
En annen fasinerende ting er hvordan det var mulig for et band å gi ut et 22 spors samlealbum i 2003, da de kun slapp ut en to spors vinyl singel i 1981. Les den fantastiske historien på Last.FM. Forøvrig fortalt og skrevet av bandets trommeslager Mike Ellis.

Hva jeg til daglig hører på kan du studere på min Last.FM side.

[Listening to: Black ice - Aragorn - Noonday: The Anthology (3:33)]

Ingen kommentarer: