13 februar 2006

Et Lite Stykke Rocke Historie Og En Etterlysning...

Bon ScottDen 19. februar er det 26 år siden AC/DC vokalist Bon Scott døde, og den 9 juli ville Bon ha fylt 60 hvis han hadde levd. Jeg kommer helt sikkert å skrive mer om det når vi begynner å nærme oss Bon's fødselsdag.

RazorHack tipset meg om en svensk AC/DC side som har samlet endel facts fra bandes første Sverige turné i 1976. Turnén var en bytte handel mellom managerene til henholdsvis Abba og AC/DC. Abba dro til Australia og AC/DC fløy fra England til Sverige. På den tiden var AC/DC totalt ukjent i Sverige og hadde akkurat flyttet til England for å satse på det europeiske markedet. Mer om den legendariske Sverige turnén kan du lese om HER.

Etterlysning I

Når vi er inne på dette temaet kom jeg til å tenke på en norges turné som ble nevnt under ett intervju Thor Rune Haugen hadde med Judas PriestNRK Radio en gang på 80-tallet. Hvis jeg ikke husker helt feil var det KK Downing som reflekterte tilbake på en turné de gjorde i Norge i 1974. Et av stedene de skal ha spilt på var i Elverums-distriktet. "In the middle of the woods" som Downing uttrykte det. Kan det være mulig at Judas Priest besøkte Brandsrudsletta i Løten, Kynnbrua i Våler eller Paviljongen i Søre-Osen i 1974? Eller var det et annet sted?

Etter å ha Google't på alle tenkelige og utenkelige måter for å se om dette er nevnt i noen sammenhenger, fant jeg faktisk bevis på at Judas Priest var på turné i Norge i 1974. Av alle utenkelige steder fant jeg på Fjøra FK's hjemmeside to setninger om da Judas Priest spilte på Solhov i Sogndal's distriktet. Du kan lese det HER.

Jeg etterlyser folk som skulle sitte på informasjon om hvor Judas Priest spilte på denne turnén. Avisomtaler og bilder fra konsertene er også ønskelig. Legg igjen en kommentar, eller send en mail til o-r-k[alfakrøll]frisurf.no.

Twisted Etterlysning II

Den 31. mars er det 20 år siden Twisted Sister spilte i Drammenshallen. Oppvarmingsband var UFO. Jeg ønsker gjerne å komme i kontakt med folk som sitter på opptak fra konserten (både av Twisted Sister og UFO), avisomtaler og bilder. Den 31. mars skal jeg markere 20 årsdagen for min første konsert opplevelse med brask og bram her i Spandex.
E-mail adressen er o-r-k[alfakrøll]frisurf.no.

[Listening to: You've got another thing comin' (live) - Judas Priest - Sweden Rock Festival 2004 (9:21)]

Ingen kommentarer: