09 januar 2006

Omtale: Helloween - Hellish Videos (DVD)

Det var ikke mange Helloween videoer jeg hadde sett når jeg fikk fingrene mine i denne DVD'en som inneholder samtlige videoer som Helloween har laget. I Want Out ble sendt jevnlig på Power Hour (Super Channel) på slutten av 80-tallet, og Kids Of the Century så jeg tilfeldigvis på svensk TV engang i 1991 eller deromkring.

Helloween - Hellish Videos DVD 2005Bare unntaksvis har Helloween gitt ut svake singler, så her lå alt duket for 66 minutter med godlåter av hva tysk powermetal har å tilby.

Jeg stusset litt på at låta Halloween var inkludert, en 13 minutter lang låt fra Keeper Of the Seven Keys Part 1 albumet. Til min store forundring så hadde låta blitt kuttet ned til 3 minutter. Dessuten hadde vedkommende som hadde mikset ned låta ikke gjort noe forsøk på å få det til å låte som en helhetlig låt. Jeg kunne ha gjort det bedre selv med en dobbel kassettspiller. I beste fall kunne denne ha blitt inkludert på extra materialet. Så når de valgte å bruke penger på en video kunne de iallefall ha laget den til Future World.

Etterhvert som jeg kom meg lengre ut i denne video samlingen, ble det tydelig at video budsjettet til bandet ikke var den største. Bare I Want Out, Kids Of the Century og If I Could Fly skilte seg ut i positiv retning, mens resten av videoene var temmelig like. Man blir ganske fort lei av å se på ett band mime etter låter, med noen korte klipp til lettkledde damer som egentlig ikke har noe der å gjøre. Det er synd, for låter som Perfect Gentleman, Neverland og I Can hadde fortjent så mye bedre. Dette var låter som hadde potensiale til å nå ett temmelig bredt publikum og med en skikkelig musikkvideo kunne det ha skjedd.

Ekstra materialet er også skammelig tynt. Her er videoen til Hey Lord! inkludert, samt en tilfeldig sammensatt "behind the scenes" sak hvor vi sannsynligvis skal få ett lite innblikk i hvordan det er å være Helloween på turné.

Konklusjon: Styr unna, eventuelt sjekk ut High Live DVD'n istedet, hvis du absolutt må mate DVD spilleren din med Helloween. 4/10

[Listening to: When the sinner - Helloween - Chameleon (6:54)]

Ingen kommentarer: