29 mai 2007

Siste ukers vinyl innkjøp 2/2007

Mortal Sin - Mayhemic DestructionMortal Sin - Mayhemic Destruction (1987)

Selv om Australia har dyrket frem et av tidenes største rocke band i AC/DC er det svært lite ellers som har gjort seg bemerket derfra.

Mortal Sin opplevde noe så sjeldent å få massivt oppslag i Kerrang i 1986 i forbindelse med deres debut skive Mayhemic Destruction, og oppnådde flere K'er enn allerede da legendariske Master Of Puppets skiva til Metallica. Den plutselige interessen førte til at bandet ble tatt under PolyDor's enorme vinger og albumet ble gitt ut i ny innpakning i 1987.

Nå er ikke jeg helt enig med Kerrang at Mayhemic Destruction er bedre enn nevnte Metallica album, men det slår det meste som James Hetfield & co har gjort siden.
Mayhemic Destruction er ikke bare et usedvanlig bra debut album, det fremsto som et usedvanlig bra album sammelignet med det aller meste innen thrash metal på den tiden. Jeg kunne sikkert ha pirket litt på den svake produksjonen, men dette er bare en bagatell med tanke på at albumet ble innspilt og mikset på under 40 timer.

Den alltid like aktuelle Lebanon, samt Women In Leather, Liar og Into the Fire står for meg som udødelige klassikere. Enda flere finner du på oppfølgeren Face Of Despair. 8,5/10

[Listening to: Lebanon - Mortal Sin - Mayhemic Destruction (7:17)]

3 kommentarer:

z sa...

oppfølgeren Face of Despair fra 1989 er verd å sjekke ut hvis du likte førstealbumet

z sa...

jeg ser at du nevner Face of Despair, jeg må lære meg å lese skikkelig før jeg kommenterer

Voggis sa...

Jeg har årelang erfaring i å uttale meg om ting jeg enten ikke kan noe om, ikke har lest godt nok eller på andre måter ikke har noen forutsetninger til å uttale meg om. Det gjør livet mer spennende :)